Glosariusz Askanorski


Glosariusz Askanorski




Alar – rasa enów, która jako jedyna posiada skrzydła. Uważają się przez to za bezpośrednich potomków bogów i istoty zesłane na ziemię, by rządzić innymi enami. Są niezwykle wyniośli. Szczegółowy opis: link.

Askanor – nazwa kontynentu obejmującego cały znany świat.

Diablokrwisty – en dowolnej rasy posiadający pewien odsetek demonicznej krwi. Zazwyczaj jego dziedzictwo przejawia się poprzez zmiany w wyglądzie, zdolność widzenia w ciemnościach lub manifestacje. Szczegółowy opis: link.

Dragonici – rasa enów obdarzona niezwykłą wytrzymałością i ognistym charakterem. Wedle legend są potomkami boga-smoka, Ersortaena. Z wyglądu wyróżniają się pazurami, łuskami pokrywającymi losową część ciała oraz ponadprzeciętnym wzrostem. Mają też niezwykłą właściwość odporności na jeden z trzech elementów: Igni, Iso lub Ire. Szczegółowy opis: link.

Dziedzina magiczna – umowny zbiór zaklęć o podobnych efektach i sposobie formowania mocy. Wyróżnia się ich osiem: dziedzina destrukcji (zaklęcia igni, iso, ire), dziedzina krwi (zaklęcia bezpośrednio wpływające na tkankę żywą), dziedzina nekromancji (zaklęcia ożywiające), dziedzina przestrzeni (zaklęcia manipulujące przestrzenią), dziedzina tajemnic (zaklęcia manipulujące czystą mocą magiczną), dziedzina transmutacji (manipulacja właściwościami substancji), dziedzina uzdrowień (zaklęcia pośrednio wpływające na tkankę żywą), dziedzina wpływu (zaklęcia myślowe).

En – dosłownie oznacza istotę myślącą. Słowem tym określa się osobnika dowolnej rasy.

Filiclaria – państwo Glidii Magów, będące jedynym krajem w Askanorze mającym ustrój magokratyczny.

Igni – dosłownie ogień. Słowa używa się jako jednolitego określenia na grupę zaklęć ognistych dziedziny destrukcji oraz jako określenia na dragonicki żywioł.

Ire – dosłownie piorun. Słowa używa się jako jednolitego określenia na grupę zaklęć elektrycznych dziedziny destrukcji oraz jako określenia na dragonicki żywioł.

Iso – dosłownie mróz. Słowa używa się jako jednolitego określenia na grupę zaklęć mrożących dziedziny destrukcji oraz jako określenia na dragonicki żywioł.

Lanai – rasa kobiet idealnych, z wyglądu wyróżniają je oczy, są zawsze niebieskie, podobnie jak ich białka. Reszta cech rasowych jest niewidoczna na pierwszy rzut oka. Wydają się wiecznie młodymi, ludzkimi kobietami. Potrafią dożyć 350 lub nawet 400 lat niemal wcale się nie starzejąc. Nie ma męskich przedstawicieli tej rasy, co sprawia, że lanai muszą współżyć z innymi gatunkami enów, by przetrwać. Szczegółowy opis: link.

Mag – użytkownik magii demonicznej.

Magokracja – ustrój państwowy opierający się na rządach magów. Przywódcą takiego państwa nie jest król, a arcymag. Jego stanowisko nie jest też dziedziczne. Arcymagowie są wybierani spośród najwyższej rady poprzez głosowanie, by pełnić swą funkcję dożywotnio. Każde stanowisko państwowe w takim kraju jest uzależnione od uzyskanego tytułu naukowego w sztuce władania magią.

Manifestacja – szczególna cecha diablokrwistego, będąca objawem posiadania demonicznej krwi. Ich ilość oraz rodzaj świadczą o zdemonizowaniu ena, który je posiada. Jak dotąd wyróżniono czternaście rodzajów manifestacji.

Mirforem – jednostka mocy magicznej.

Mirmagia – trudna sztuka spontanicznego rzucania zaklęć. Magowie ją praktykujący mogą rzucać zaklęcia niemal jedynie za pomocą samej siły woli, bez inkantacji i narzędzi magicznych. Jej opanowanie pozwala też czarować znacznie szybciej niż za pomocą konwencjonalnych formuł.

Nireni – rasa enów o najbardziej egzotycznym wyglądzie. Nie mają żadnego owłosienia na ciele, a ich skóra ma bursztynowy kolor. Słyną z niezwykłej odporności na magię i spokojnego, przyjaznego uosobienia. Szczegółowy opis: link.

Sevekowie – rasa enów żyjąca krótko i dynamiczne (w wieku 40 lat umierają ze starości). Z wyglądu wyróżniają się posiadaniem kopyt oraz ogona. Szczegółowy opis: link.

Starowschodni – starożytny język używany przed Wojną Wyzwoleńczą.

Sol i Manea – uśpione boginie słońca i księżyca.

Szczurec – bestia przypominająca skrzyżowanie szczura z wilkiem.

Szkoła magiczna – synonim dziedziny magicznej (patrz wyżej).

Vangowie – nocna rasa enów o bardzo powściągliwej naturze. Z wyglądu niewiele różnią się od ludzi, mają jedynie bledszą skórę i dłuższe kły. Mięsożerni. Doskonale widzą w ciemnościach, ale ich oczy nie są przystosowane do widzenia w jaskrawym świetle słonecznym. Mają też nadkrzepliwą krew, a ich ciała leczą się szybciej, niż u innych enów. Szczegółowy opis: link.

Wojna Wyzwoleńcza – antyczna wojna mająca na celu obalenie rządów demonów nad całym Askanorem. Wedle legend trwała sto lat i jeden rok. Od jej zakończenia prowadzony jest aktualny kalendarz askanorski.

Zaklęcia hybrydyczne – potężne zaklęcia, które wymagają formowania magii na kilka sposobów jednocześnie.

Zwierzanie – rodzina ras enów skupiająca istoty będące antropomorficznymi zwierzętami. Zwierzanie dzielą się na wiele odmian w zależności od gatunku stworzenia, z jakim są spokrewnione. W społeczeństwie Askanoru są uznawane za istoty niemal równe ze zwierzętami i wykorzystuje się ich jako niewolników Szczegółowy opis: link.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz