Narysowała Klaudia Miłowidow |
Zwierzanie
nie są osobną rasą enów, a całą rodziną ras, do której
zalicza się wszystkich enów wyglądających jak antropomorficzne zwierzęta
(mają wyprostowaną postawę, posiadają chwytne dłonie). Zwierzanami są więc rasy: Arenów (dziki), Equenów (konie),
Felienów (koty), Gelkenów (szczury), Lepenów (zające), Luenów
(wilki), Scirenów (wiewiórki), Ursenów (niedźwiedzie) oraz
Viksenów (lisy). Choć rasy te wywodzą się od różnych zwierząt, w pierwowzorze
różniących się rozmiarami, to wzrost zwierzan, niezależnie od
gatunku zawsze znajduje się w przedziale od metra czterdzieści do
dwóch metrów.
Cechy szczególne
Choć każda z ras
posiada swoje uzdolnienia, jednak jest kilka cech, które wszyscy zwierzanie
dzielą pomiędzy sobą. Między innymi właśnie z tego faktu grupuje się
tych enów jako jedną rodzinę ras, zamiast wyszczególniać każdy
gatunek z osobna. Mają oni wyostrzone zmysły oraz potrafią bardzo
dobrze widzieć zarówno w ciemnościach, jak i w świetle. Poza tym
każda z ras jest wszystkożerna i Sciren może swobodnie jeść
mięso, tak jak Felien może posilić się chlebem. Zwierzanie mogą
też krzyżować się między sobą podobnie jak inni eni i mieć płodne potomstwo, które dziedziczy rasę po matce lub ojcu. Z
faktu, że wszyscy posiadają futra, wielu z nich boi się
też ognia, gdyż włosie jest dość łatwopalne.
Osobowość
Ogólnie rzecz ujmując,
to zwierzanie dzielą się na dwie grupy: dzikich i udomowionych.
Dzicy zwierzanie, żyją
w stadach składających się z kilku rodzin (od trzech do dziewięciu
par plus ich potomstwo) i kryją się głęboko w dzikich
ostępach Askanoru. Takimi plemionami przewodzi wódz, będący
najsilniejszym myśliwym oraz szaman, będący najmędrszym członkiem
stada. Jeżeli zdarza się, że wódz oraz szaman są przeciwnych
płci, to wtedy są oni najczęściej też partnerami. Wśród
dzikich zwierzan utarło się też unikanie jednorasowości i jeżeli
jakieś plemię zostaje zdominowane przez jeden gatunek zwierzański,
nawiązany zostaje kontakt z innym plemieniem, by wymienić między
sobą rodziny. Taka różnorodność pozwala zachować jasny podział
na role w stadzie oraz korzystać z umiejętności różnych ras
zwierzan. Wielu młodzików, po osiągnięciu dorosłości wysyłanych
jest w świat na próbę dojrzałości. Często tą próbą jest
polowanie na niebezpieczne stworzenie lub po prostu samodzielne
odnalezienie innego stada, by dołączyć w jego szeregi.
Udomowieni zwierzanie to
bez wyjątku niewolnicy. Ci, którzy urodzili się w niewoli, zazwyczaj
nie orientują się dobrze w wierzeniach oraz obyczajach własnej
rasy. Z kolei ci, którzy zostali pochwyceni w dziczy i zakuci w
kajdany, starają się podtrzymywać tradycje swych stad. Bez względu
jednak na to, czy urodzili się w kajdanach, czy też nie, każdy
udomowiony zwierzanin pragnie wolności.
Wierzenia
Jeżeli chodzi o religię,
wyznania zwierzan nie są jednolite. Można rzec, że dokładnie tyle
ile jest zwierzańskich szamanów, tyle jest wizji bóstw i rodzajów
życia pozagrobowego. Większość kultów opiera się jednak na
pamięci przodków oraz ich dzikiej tradycji życia. Część
zwierzan wyznaje też druidyczny kult natury lub czci Hegemona jako
boga.
Jeżeli chodzi o
udomowionych zwierzan, to mają oni tendencję do częściowego
przejmowania wiary swych panów lub całkowitego wyznawania ich kultu
(nie raz jest to proceder przymusowy). Zazwyczaj jest to oczywiście
wyznanie Allenejskie, najpopularniejsze we Wschodnich Królestwach. W
tej religii nie ma jednak boga, który patronowałby niewolnikom.
Relacje
Zwierzanie
przez innych enów zawsze byli postrzegani jako istoty gorszego
sortu, bliżsi zwierzętom niźli cywilizowanym istotom. Przez to
stali się oni idealnym materiałem na niewolników. Amdenvor i
Sanevor od zawsze były krajami prowadzącymi największy eksport
zwierzańskich niewolników. A wszystko to przez granicę z
Północnymi Stepami, dziką krainą zamieszkaną głównie przez
zwierzan i mamuty.
Co
ciekawe, zwierzanie, w przeciwieństwie do cywilizowanych enów,
przyjaźnie traktują diablokrwistych (oczywiście, jeżeli ci też
są zwierzanami, do innych są raczej nieufni). W ich społeczeństwie
diablokrwiści nie są piekielnymi pomiotami, a istotami
pobłogosławionymi siłą, która ma działać na korzyść ich
plemion. Jeżeli wśród stada trafi się diablokrwisty, jest on
bezwzględnym kandydatem na szamana.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz